România va avea un avion unic în Europa. De luni, aeronava a fost adusă la noi în țară. Este vorba despre un nou avion de tip Beechcraft Super King Air 350. Acesta va avea drept scop calibrarea calibra sistemele de radionavigaţie, pentru aterizare şi ruta, precum şi a procedurile de zbor ale aeroporturilor civile şi militare, fiind folosit de Autoritatea Aeronautică Română.
Aeronoava de ultimă generație are aparatură esențială pentru coordonarea zborurilor pe teritoriul țării. Calibrarea zborurilor poate fi făcută acum direct prin satelit, cu o precizie de 2 centimetri, față de un metru, cât era până în prezent.
Până acum, calibrarea şi verificarea sistemelor de radionavigaţie ale aeroporturilor au fost făcute cu o aeronavă Beechcraft King Air 350, care a desfăşurat, până în 2019, misiuni de verificări cu peste 11.400 de ore de zbor efectiv şi 5.240 de aterizări din zbor. Fosta aeronavă de calibrare atinsese un grad mare de uzură.
„Aici avem rak-ul în care avem echipamentele de calibrare a sistemelor consolei și aici este consola cu care executăm înregistrările cu cele trei sisteme speciale, sisteme de poziționare de o precizie foarte mare care dau precizia în zbor cu mai puțin de 2 centimetri”, a declarat Iulian Dumitrescu, șef departament Autoritatea Aeronautică Civilă, pentru digi24.ro.
„Acest avion este o adevărată bijuterie a tehnicii în domeniul aviației, este cel mai complex avion care există astăzi în aviația civilă din România. Este atât de complex, pentru că pe lângă toate mijloacele de navigație pe care le are la bord corespunzătoare tuturor avioanelor civile, în plus, mai are două sisteme la care sunt conectați senzorii care asigură verificarea tuturor parametrilor sistemelor de navigație de pe aeroporturi și cele care țin de traficul aerian”, a declarat Sorin Neicuțescu, director general adjunct al Autorității Aeronautice .
„Eram într-un avion mic, nu aveam GPS. Asta era prin 2001-2002 și afară nu era vizibilitate. Noi ne-am dat seama, pentru că era ceață și la un moment dat am văzut teren, relief și ne-am dat seama că nu aveam cum să fim unde trebuie”, spune Ariel Cojocea, comandant în AACR, conform Digi24.
Cu ajutorul aeronavei, oficialii Autorității Aeronauticii Civile spun că pot verifica cu exactitate dacă sistemele de operare zbor ale aeroporturilor funcționează corect și precis.
Armand Petrescu, director general AACR: „Unicitatea lui este prin prisma faptului că, începând de anul acesta, vor intra în folosință mijloacele de apropiere satelitare iar echipamentul de pe avion conține acel dispozitiv care supraveghează și pune în folosință mijloacele de radio navigație”.
Avionul Beechcraft Super King Air 350 a costat aproape 12 milioane de euro, avionul a fost achiziţionat în baza unei licitaţii. Autoritatea Aeronautică Civilă Română a prezentat public, luni, în cadrul unei ceremonii oficiale pe Aeroportul Internaţional “Henri Coandă” Bucureşti noua aeronavă de tip Beechcraft Super King Air 350. Aeronava are o greutate maximă la decolare de 6,8 tone şi o rază maximă de acţiune de aproximativ 3.300 km, fiind echipată cu un Sistem Automat de Verificări din Zbor (AFIS) UNIFIS 3000, care permite supravegherea şi verificarea din zbor cu înaltă precizie a mijloacelor de navigaţie aeriană, utilizând cele mai noi tehnici hardware şi software.
Achiziţionarea noii aeronave reprezintă şi o contribuţie a Autorităţii Aeronautice Civile Române la parteneriatul strategic România – SUA, pe componenta economică, întrucât aeronava este produsă de compania Beechcraft Corporation, parte din grupul Textron Aviation, motoarele sunt produse de compania Pratt&Whitney, o divizie a Raytheon Technologies Corp, iar instrumentele de bord sunt produse de compania Collins Arospace o divizie a Raytheon Technologies Corp.
“Complexitatea echipamentelor instalate în aeronava Beechcraft Super King Air–350 fac din aceasta unul dintre cele mai complexe avioane din aviaţia civilă română, unică în Europa, asigurând pentru România independenţa şi suveranitatea în domeniul măsurării şi evaluării parametrilor mijloacelor de navigaţie aeriană. În acest context, menţionăm faptul că nu există multe state europene care să fie capabile să-şi asigure singure un astfel de serviciu strategic, acestea fiind obligate să apeleze la capabilităţile publice sau private ale puţinilor operatori specializaţi existenţi la nivel internaţional”, au menţionat reprezentanţii Autorităţii Aeronautice.
″Întrucât Statele Unite şi România lucrează îndeaproape în proiecte precum acesta care constă într-un avion mic, dar critic, până la centrala nucleară de la Cernavodă, de la lupta împotriva criminalităţii transnaţionale şi a traficului de persoane până la cele mai noi sisteme militare pentru a asigura integritatea teritorială, misiunea mea ca ambasador al Statelor Unite în România a fost de a întări legăturile dintre ţările noastre. Valorile noastre comune ale democraţiei, fair-play-ului, întreprinderii libere şi valoarea antreprenoriatului şi a întreprinderilor mici ne fac parteneri şi prieteni naturali”, a declarat, la ceremonie, Adrian Zuckerman, ambasadorul SUA în România.
Aeronava va fi folosită în România în următorii 20-30 de ani
“Prin achiziţionarea acestei noi aeronave de calibrare în vederea desfăşurării activităţii de verificare din zbor a mijloacelor de radionavigaţie aeriană şi verificare din zbor a procedurilor de zbor instrumental, aferente aeroporturilor civile şi militare din România, cooperarea în domeniul civil militar capătă o nouă dimensiune şi poziţionează ţara noastră într-un jucător cu valenţe strategice atât regionale cât şi europene”, a declarat Armand Petrescu, directorul general al Autorităţii Aeronautice Civile din România .
Avionul Beechcraft Super King Air 350 este destinat măsurării unor parametri sensibili ai mijloacelor de navigaţie aeriană dispuse pe aeroporturile civile şi militare, precum şi pe rutele care tranzitează spaţiul aerian al României.