Ca urmare a sancțiunilor instituite de Uniunea Europeană (UE) săptămâna trecută, locatorii din UE vor avea la dispoziție 30 de zile pentru a rezilia toate contractele de închiriere de avioane cu Rusia. Firmele se grăbesc acum să își recupereze avioanele, multe dintre acestea fiind blocate în Rusia.
Pachetul de sancțiuni împotriva Rusiei a inclus măsuri menite să afecteze industria aviatică a acesteia. Printre acestea se numără o interdicție generală a tuturor exporturilor către industria aeronautică rusă și închiderea spațiului aerian european pentru aeronavele rusești. Exporturile includ vânzările de piese și piese de schimb pentru aeronave către Rusia, dar acoperă și servicii precum închirierea de aeronave către companiile aeriene rusești. Locatorilor europeni li s-a spus că au termen până la 28 martie să rezilieze toate contractele cu transportatorii ruși. Având în vedere termenul scurt, multe firme se întreabă cum vor reuși să își recapete aeronavele. O sursă din industrie a declarat pentru Financial Times:
„Cele 30 de zile vor fi foarte dificile pentru locatori să își dea seama cum să rezilieze contractele. Problema cea mai mare este cum poți recupera atâtea aeronave în acest interval de timp?,”
Datele de la chAviation arată că din cele 980 de avioane de pasageri din Rusia, 777 sunt în leasing, iar 515 sunt de la firme de aviație străine. Nu toate aceste firme vor fi din UE, dar este corect să spunem că toate companiile de leasing străine vor avea un interes direct în a-și retrage aeronavele din Rusia din motive financiare și de asigurare. Firma irlandeză de leasing AerCap este în prezent cea mai expusă, 149 dintre aeronavele sale fiind închiriate de companiile aeriene rusești. Aercap a declarat că va înceta toate activitățile de leasing în termenul prevăzut de lege.
În contextul în care băncile rusești se confruntă cu expulzarea din sistemul Swift și cu prăbușirea rublei, orice locator străin care nu își încetează contractele riscă să se confrunte cu dificultăți financiare. Mulți transportatori ruși se bazează pe linii de credit pentru a plăti companiile de leasing, astfel încât sancțiunile impuse băncilor rusești ar putea provoca o cascadă de plăți nereușite.
Asigurările reprezintă, de asemenea, un motiv de îngrijorare, care afectează și companiile de leasing care operează în Ucraina. Companiile de asigurări pot pierde miliarde de dolari din cauza conflictelor militare, care nu sunt recuperate prin primele lor, astfel încât este posibil ca acestea să nu dorească să asigure avioanele staționate în Rusia.
Mândria aeriană a rusiei compania Aeroflot are mari probleme cauzate nu doar închiderea spațiului aerian, cel mai mare soft de rezervari online folosit de companie SABRE anunță că a încetat să mai furnizeze soluții software companiei.
Furnizorul de software pentru rezervări de călătorii Sabre Corp (SABR.O) a declarat joi că a reziliat acordul de distribuție cu Aeroflot (AFLT.MM), afectând capacitatea transportatorului aerian rus de pavilion de a vinde bilete.
De asemenea, compania spaniolă Amadeus IT Group SA (AMA.MC) a început să suspende distribuția în sistemele sale a tarifelor companiei aeriene susținute de stat și a declarat că a oprit noi proiecte comerciale în Rusia.
Sabre a declarat că a luat „măsuri imediate” pentru a elimina conținutul zborurilor Aeroflot din sistemul său global de distribuție (GDS), o piață utilizată de agențiile de turism și de corporații pentru a rezerva zboruri.
Furnizorii de GDS, precum Amadeus și Sabre, folosesc rețele software pentru a distribui bilete de avion.
„Respectăm și vom continua să respectăm sancțiunile impuse împotriva Rusiei”, a declarat directorul executiv al Sabre, Sean Menke.
În replică, Aeroflot a declarat că va continua să transporte pasageri, a relatat agenția de știri RIA.
Agenția a citat un purtător de cuvânt care a declarat că Aeroflot lucrează cu o serie de alți furnizori și că are propriul sistem care permite agenților de vânzări să lucreze direct cu compania aeriană,
Sabre și Amadeus sunt cele mai recente dintr-un val de companii care au tăiat legăturile cu firmele rusești în urma sancțiunilor ample impuse Moscovei din cauza invaziei sale în Ucraina.
Sabre a mai spus că va evalua dacă sunt necesare mai multe acțiuni după ce va lua în considerare considerațiile legale și orice contramăsuri care ar putea fi implementate ca răspuns.