Călătoriile cu avionul sunt adesea înconjurate de o aură de mister și emoție. Zborul prin văzduh este o experiență umană comparativ recentă, ceea ce duce la proliferarea de mituri și superstiții legate de acest subiect. În acest articol vom încerca să dezvăluim adevărul din spatele celor mai celebre mituri despre zborul cu avioane.
Faptul că aerul din avion este recirculat adesea duce la ideea greșită că acesta poate fi un focar de boli. Cu toate acestea, acesta este doar un mit. În realitate, aerul din avioane este filtrat printr-un sistem sofisticat de filtre HEPA, similare cu cele folosite în săli de operație. Acestea îndepărtează până la 99,97% dintre bacterii și viruși, făcând aerul la fel de curat, dacă nu chiar mai curat, decât cel pe care îl respiri la sol.
Un alt mit mitic este că pasagerii pot deschide ușile de urgență în timpul zborului. În realitate, presiunea de la altitudinea de croazieră face aproape imposibilă deschiderea ușilor. Sistemul de închidere este conceput în așa fel încât să prevină astfel de incidente, ceea ce asigură o călătorie în siguranță.
Aceasta este una dintre cele mai comune temeri, dar și unul dintre cele mai înrădăcinate mituri. Dacă toate motoarele unui avion s-ar opri în același timp, acesta nu ar „cădea” pur și simplu din cer. Avioanele sunt proiectate să planeze și să poată face aterizări de urgență. Chiar și în cazul în care toate motoarele se opresc, piloții pot folosi inerția și forțele aerodinamice pentru a controla avionul și a încerca o aterizare de urgență.
Avioanele sunt proiectate să facă față multor condiții meteorologice nefavorabile, inclusiv furtunilor. Cu toate că turbulențele pot fi neplăcute pentru pasageri, nu reprezintă un pericol real pentru avion. Majoritatea avioanelor moderne pot rezista impactului cu fulgerul, și este rar ca un fulger să provoace daune semnificative. Piloții și controlorii de trafic aerian monitorizează de asemenea constant starea vremii și evită furtunile severe atunci când este posibil.
Chiar dacă avioanele emit gaze de seră, impactul lor asupra mediului este mai mic decât cel al altor surse. Conform unor statistici din 2019, emisiile de CO2 generate de industria aviației reprezintă aproximativ 2,5% din totalul emisiilor globale. Cu toate acestea, aceasta nu înseamnă că nu se fac eforturi pentru a reduce și mai mult acest procent. Aviația se îndreaptă către o viabilitate mai mare prin inovații precum avioanele electrice și biocombustibilii.
Este esențial să discernem între fapte și ficțiune când vine vorba de zborul cu avioane. Înțelegerea faptelor ne ajută să zburăm cu mai multă încredere și confort. Pe măsură ce tehnologia și cunoașterea noastră despre aviație avansează, putem spera că aceste mituri vor fi înlocuite cu informații precise și actualizate, contribuind la o experiență mai plăcută și mai sigură pentru toți pasagerii.