După greva din zilele de marți și miercuri, traficul feroviar a revenit la normal în Franţa. Acesta va fi perturbat din nou de o altă grevă care va avea loc începând de sâmbătă seara, transmite AFP.
Sunt înregistrate doar câteva mici întârzieri. Greva ce a avut loc săptămâna aceasta, în zilele de marţi şi miercuri, nu a fost decât primul episod dintr-o acţiune de durată. Aceasta va cuprinde o perioadă de 36 de zile, întinse pe parcursul a trei luni. Situația tensionată va crea condiții dificile pentru cei aproximativ 4,5 milioane de călători care circulă zilnic cu trenurile SNCF.
Sindicatele de la SNCF protestează împotriva eliminării statului special, a deschiderii pieţei de transport feroviar în faţa concurenţei, precum şi contra transformării SNCF în societate anonimă. Potrivit sindicatelor acest proces deschide calea pentru privatizare, lucru negat de Guvernul de la Paris.
Între timp, vor fi reiniţiate şi discuţiile cu sindicatele, care joi după-amiaza vor discuta la sediul Ministerului Transporturilor pe tema liberalizării sectorului feroviar şi a datoriilor SNCF. Acestea depăşesc 50 de miliarde de euro.
Premierul francez, Edouard Philippe, s-a declarat deschis la ideea ca statul să preia o parte din datoriile SNCF. În schimb dorește „angajamente extrem de clare şi ferme cu privire la funcţionarea operaţională a companiei de căi ferate”.
„Nu vreau să le spun francezilor că vor plăti această datorie, în condiţiile în care nu există niciun element care să ne permită să credem că în viitor nu vom înregistra un deficit suplimentar de trei miliarde euro în fiecare an”, a declarat şeful Guvernului francez, într-un interviu acordat postului de radio France Inter.
„Şantaj”, a răspuns preşedintele CGT, cel mai mare sindicat francez, Philippe Martinez.
„Acceptaţi ceea ce vă propunem şi apoi mai vorbim despre datorii, este cu adevărat scandalos”, a apreciat Martinez, pentru postul de radio franceinfo.
Guvernul francez a prezentat luna trecută un proiect de lege prin care vrea să modifice „misiunea, organizarea, guvernanţa şi forma juridică” a operatorului feroviar SNCF, fără a aduce însă atingere caracterului public al companiei. În expunerea de motive este menţionată în mod expres posibilitatea Guvernului de a pune capăt statutului privilegiat de care se bucură în prezent lucrătorii din sectorul feroviar. Acest statut include garantarea locului de muncă şi posibilitatea de pensionare anticipată începând de la 50 sau 55 de ani, în funcţie de meserie.
Informații publicate de Agerpres.
Citiți și despre: