Turbulența pare să fi devenit unul dintre subiectele fierbinți ale anului 2024, cu multiple incidente care au atras atenția publicului. În mod tragic, un zbor Singapore Airlines a înregistrat și primul deces provocat de turbulență din ultimii 27 de ani, de la incidentul din 1997. Așadar, care sunt cauzele acestor fenomene tot mai frecvente, ce rute prezintă cel mai ridicat risc și, mai ales, cum te poți pregăti pentru ele?
Potrivit datelor furnizate de Federal Aviation Administration (FAA) din SUA, între 2009 și 2023, s-au înregistrat:
Nici nu e de mirare că turbulența este considerată responsabilă pentru majoritatea accidentărilor care au loc pe zborurile comerciale. Deși extremele sunt relativ rare, știrile despre episoade turbulente și numărul crescând de accidentări mențin subiectul în centrul atenției, conform Euronews.
Un studiu recent realizat de platforma de monitorizare a turbulențelor Turbli scoate în evidență rutele europene cu cel mai mare grad de turbulență. Metoda de măsurare folosită este eddy dissipation rate (EDR), un indicator standard pentru aviație aprobat de ICAO și WMO.
Top 10 rute turbulente din Europa în 2024 (EDR mediu anual):
Potrivit Turbli, valorile sub EDR 20 sunt considerate „ușoare”, iar cele între 20 și 40 „moderate”. Pe parcursul anului, nicio rută din lume nu s-a încadrat în zonele „puternic” (40-60) sau „extrem” (80-100), deși la nivel de incidente individuale se pot atinge și astfel de valori.
Opt dintre cele zece rute se află în sau la granița cu Elveția, ceea ce indică rolul esențial al Munților Alpi în generarea curenților de aer turbulenți. În general, regiunile muntoase favorizează crearea de valuri orografice („mountain waves”), updraught-uri și downdraught-uri, care pot provoca perturbații semnificative în traiectoria aeronavelor.
Dacă în Europa valorile EDR sunt destul de moderate, la nivel mondial cele mai turbulente rute se găsesc în America de Sud, traversând Munții Anzi. Cea mai turbulentă rută din lume în 2024 a fost Mendoza – Santiago, cu un EDR de 24,68. Alte exemple notabile includ Cordoba – Santiago și Mendoza – Salta, ambele cu valori peste 20 de unități EDR.
Explicația ține de aceleași mecanisme meteorologice întâlnite în zonele montane înalte, unde vânturile, temperaturile ridicate și umiditatea accentuată pot amplifica puternic perturbările de aer.
Atunci când vântul lovește un lanț muntos, este forțat să se ridice peste vârfuri, producând updraught-uri. Dacă la altitudine dă peste o masă de aer stabil, curentul ascendent se poate inversa în direcție, transformându-se în downdraught.
Mai mult, pe versantul opus se pot forma faimoasele „valuri de munte”, unde fluxul de aer începe să oscileze, generând curenți verticali ce pot atinge chiar și 2.000 ft/min. Aceste oscilații bruște ale aeronavei se resimt ca „tremurături” sau „căderi” care pot speria pasagerii.
În ciuda evenimentelor mediatizate, avioanele moderne sunt proiectate să reziste chiar și în cele mai dure condiții de turbulență, fără a suferi avarii structurale majore. Accidentările grave apar, de regulă, atunci când pasagerii sau membrii echipajului nu sunt prinși în centuri în momentul traversării unei zone turbulente.
Specialiștii sunt de acord că fenomenul se amplifică din cauza schimbărilor climatice. Creșterea extremelor de temperatură și furtunile mai intense, cu modele imprevizibile, pot genera episoade de turbulență mai frecvente și mai severe. Potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Reading (Marea Britanie), până în 2050, numărul incidentelor turbulente s-ar putea dubla.
Unul dintre cele mai problematice tipuri de turbulență este Clear Air Turbulence (CAT), care nu este vizibilă și nu poate fi detectată de radarul convențional. De aceea, în 28% din incidente, echipajul nu primește nicio avertizare prealabilă.
Chiar dacă echipajul încearcă să evite pe cât posibil zonele cu risc, există factori imprevizibili, precum turbulența de aer clar, care poate apărea fără semne vizibile. Purtarea centurii de siguranță este cea mai eficientă modalitate de a reduce riscul de accidentare. În toate incidentele recente, pasagerii fixați corespunzător au scăpat fără răni grave.
Turbulența este un fenomen complex, influențat de factori geografici, condiții meteorologice și, mai recent, de schimbările climatice. Rutele care traversează zone muntoase, cum ar fi Alpii sau Anzii, sunt mai predispuse la curenți de aer violenți. Cu toate acestea, companiile aeriene iau măsuri serioase pentru a îmbunătăți siguranța pasagerilor și a echipajului.
Pentru că evenimentele extreme rămân totuși rare, este important să înțelegem că majoritatea zborurilor sunt sigure, iar cea mai bună formă de prevenție pentru pasager este menținerea centurii de siguranță cuplată pe tot parcursul zborului. Astfel, chiar dacă ne așteptăm la o creștere a intensității turbulențelor pe fondul schimbărilor climatice, o atitudine responsabilă și respectarea indicațiilor echipajului pot face călătoria aeriană mult mai sigură și mai confortabilă
Wizz Air, cea mai sustenabilă companie aeriană din EMEA, a anunțat astăzi continuarea expansiunii în…
Într-o inițiativă comună, Wizz Air, Airbus, Moeve și Aeroportul Charleroi au anunțat încheierea cu succes…
Compania Națională de Transporturi Aeriene Române, TAROM, anunță un pas strategic semnificativ în evoluția sa:…
Anul 2024 a adus o nouă creștere semnificativă a traficului aerian pe principalele aeroporturi din…
Industria aviației de business și generală se află într-o continuă evoluție, iar motoarele de generație…
Călătoria cu avionul este una dintre cele mai sigure modalități de transport, însă există anumite…
Acest site folosește cookies.